Monday, May 13, 2013

Sæsonens sidste appelsiner!

For snart en måned siden skulle jeg bruge appelsiner til en kage! De var selvfølgelig økologiske. Jeg skulle kun bruge saft fra en appelsin.
Jeg har slet ikke vist Jer hvad jeg brugte resten af appelsinerne til. For gå til spilde skulle de ikke.

Først blev skrællen revet af med et specielt rivejern, således har jeg mulighed for at kunne bruge dette til kagepynt. Jeg bager jo en del.

Derefter blev saften presset og frosset ned til isterninger. Til brug i kager eller som saft.

Resten blev siden lavet til appelsinmarmelade. Inden det blev kogt så den således ud.

Min dejlige appelsin marmelade


Opskriften til marmelade:

3/4 - 1 kg appelsiner
1 liter vand
1 kg sukker

Kødet fjernes fra skrællen
Skallen skæres i strimler
Skallen og vand stilles i blød et køligt sted ½d - 1 helt døgn.

Det koges under låg i 3/4 - 1 time til skallen er mør. Det meste af sukkeret kommes i og koges med i 5 min. Resten af sukkeret kommes i og koges yderligere 2 min.
Skummet fjernes og  marmeladen hældes på rene skoldede glas.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails