Monday, April 10, 2006

Naturoplevelser og bagning.

Igår aftes ca. kl 18.00 var der en voldsom larm af fugle (stære), det var helt utroligt , det var næsten sort sol - et fænomen man normalt kun ser om efteråret - på den sønderjyske marsk. Billeder kan sjældent gengive sådanne oplevelser, men her er et par stykker.


Jeg tror der er 1000 stære.


Taget ud af vinduet, tæt på.

Her sidder stærene i naboens træer, det ligner knopper som ikke er sprunget ud.
Billederne er desværre uskarpe, det skulle bare gå hurtigt.

I dag fik jeg tid til at bage nogle rugbrød - min veninde er på ferie - jeg havde lovet hende at holde liv i vores fælles surdej.
En gammel surdejs opskrift:
4-5 spsk surdej
1 spsk salt
1 l vand
150 g knækkede rugkerner
65 g 5-kornsblanding
65 g solsikkefrø
40 g hirse
40 g sesamfrø
200 g hvedemel
300 g rugmel
Dette røres sammen , står i ½ - 24t, dernæst tilsættes
½ l vand
150 g knækkede rugkerner
500 g rugmel
1 spsk kaffe (stærk)
3 x 1½ l forme smøres
Brødene hæver (ca. 50%) i 3 timer. Gaffelprikning. Bages ved 190 grader i 1½ - 2½ t.

Her kommer et billede af mine brød lidt senere.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails