Sunday, November 17, 2013

En stille søndag morgen!

Har sovet rigtig længe i dag. Jeg sidder med min morgenkaffe endnu.
Inden længe skal jeg have bagt muffins med æbler og havregrynskager.
Kører mod Århus om et par timer. Er blevet spurgt om jeg vil medbringe kage til kaffen.
Har i går lavet æblekage som også skal med.
Det bliver hyggeligt at gense de unge mennesker.
æblekage til kaffebordet

Opskrift på min æblekage.
1kg æbler
1dl vand
80g sukker
1 hel vaniliestang
200g amaretti
et stænk rom hvis man har det ellers udelades det

rasp
sukker

Skræl og fjern kernehus. Skær æblerne i mindre stykker og kog dem ved svag varme i vandet sammen med vannilestangen.
Når æblerne er kogt ud tages det fra varmen og sukkeret tilsættes.

I skålen lægges amaretti og der stænkes rom henover.
Den afkølede æblemos lægges lagvis sammen med den brunede rasp.
Til sidst pyntes med flødeskum.
Dette er ikke gjort endnu på billedet da flødeskummen først kommer på lige inden servering.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails