Thursday, February 09, 2006

Lidt godt og lidt flot.

Forleden var jeg en tur ved Vesterhavet. Det er et sted jeg ynder at tage hen når jeg skal luftes.
Jeg hører ikke til dem der leder efter rav, selvom det er flot er det ikke lige mig. Da jeg kom derud var stranden anderledes end den plejer. Havet havde rusket det hele igennem, så stranden var underlig bølget. Jeg går altid i vandkanten, af en eller anden grund. Havet havde rusket så meget i det hele at noget af stranden var væk, og havde efterladt laguner.

Havet efterlader altid noget på stranden pga tidevandet. Jeg fandt bla et stykke træ og nogle østersskaller, jamen siger den kære læser - der er da ikke østersbanker i Vesterhavet. Nej det er ganske vist. Det eneste sted jeg ved der er sådan nogen er i Limfjorden. Jeg tog nogle stykker med hjem, de har ligget i vand nogen dage -
saltet skal ud af skallerne ellers går de i stykker. Det viste sig faktisk at overskallerne var mere skrøbelige end underskallerne. De delte sig i lag - altså i flager. På mange måder et sart materiale men ufatteligt flotte. Det ligner næsten perlemor.

Jeg fik en ide, som jeg tror er brugbar. Jeg vil lave knapper til min trøje, den mangler knapper - de skal helst være store - så disse østersskaller må være perfekte. Da det er håbløst at bore huller i skaller - det er jo som beton (næsten) - vil jeg lime nogle almindelige plastknapper bagpå. Det tror jeg kan holde. Det bliver lidt spændende. Hvordan nu når det skal vaskes? Tjah, jeg bliver nok nødt til at afmontere dem, de vil jo flå den strikkede trøje i stykker. Nuvel de skal først laves til knapper og monteres, så må jeg se tiden an. De skal ihvertfald ikke bare ende i en skuffe. Den tid er slut hvor tingene ikke bliver gjort færdige.

Jeg fandt jo også dette stykke træ, som havet har slebet for mig. Det er også blevet udvandet et par dage. Det var rigtigt flot da det var vådt. Der var en lys plet på træet. Nu ser den ret kedelig ud. Jeg vil give den noget olie, jamen det vil jo fedtet strikketøjet - åh hvad gør. Skal jeg bare smide den ud det er jo bare finér. Skal jeg komme nogen rhinstene på eller noget andet tingeltangel. Jeg har ikke besluttet mig endnu.
Den har jo lige formen som sjalsnål - den kan bruges til et fint sjal.
Den må hvile et par dage, så har jeg nok fået en ide. Tit og ofte kommer ideerne stille og roligt efter et par dage.
Forresten jeg har da glemt torsdagspigerne.
I aften har jeg strikkecafé - det har jeg hver torsdag. Det kan være pigerne har nogle ideer! Det kan være der kommer nogle guldkorn!














Da jeg kom hjem måtte jeg ud i min rosenhave. Der er jo disse flotte afblomstrede knopper.
Jeg har ikke kunnet lade være med at fotografere dem. Det er lidt underligt - de afblomstrede knopper bliver på rosen. Jeg skal have klippet nogen grene af så de kan stå i en vase indenfor.

1 comment:

Anonymous said...

men o vad spännande med dina knappar som du funnit i havet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails