Saturday, September 16, 2006

Nutidig heksejagt.

Jeg har i det sidste år bemærket at på nettet (og specielt i blogland) er der kommet rigtig mange underskriftindsamlinger for og specielt imod alt muligt. Det er som om at internettet eller blogland gør at man kan skrive og gøre lige hvad man har lyst til. Man kan skrive om andre, hvad man mener om dem eller for den sags skyld hænge dem ud. Ja det er korrekt at jeg selv har lavet et link til en underskrift indsamling for nogen tid siden til fordel for flygtninge.
Jeg undrer mig. Det er som om at vi elsker skandaler eller når andre laver ged i deres liv. Vi tror vi har indflydelse på alt eller vi vil gerne have indflydelse på alt. Nuvel vi lever i et demokrati med alt hvad det indebærer. Tolerance ejer måske 5% af den danske befolkning. Når nogen laver noget kriminelt kommer vores følelser på en hård prøve. Jeg hverken kan eller vil forsvare mennesker der er kriminelle, men jeg tolererer ikke en offentlig heksejagt. Når mennesker begynder at lave underskriftindsamlinger man sender til justitsministeriet for at få rette vedkommende straffet hårdt, så blinker mit røde lys. Vi vil gerne have andre hængt ud, vi vil gerne udlevere ofre på internettet også førend de er blevet dømt. Vi elsker det , vi labber det i os og tænker det er godt det ikke er mig. Vi udleverer gerne vores førhen gode købmand for dårlige leverancer eller vores cafe for manglende renlighed. Jeg undres. Keder dagens Danmark sig så meget.
Min konklusion på det hele er faktisk mangel på empati. Vi elsker vores egne følelser men glemmer at der er nogen som kommer i klemme derved. Hvis vi lader vores følelser dømme i alle sammenhænge lader vi også andre styre vores liv.
Det er knap så strikkerelevant, men selv i denne verden sker det.

1 comment:

Bettina said...

Jeg er enig med dig i det bizarre i alle disse underskriftsindsamlinger. Jeg "skriver ikke under" (skrev for sdjov under på en, Lone R linkede til for nyligt, da jeg syntes, det mere var et sarkastisk indspark i debatten om international politik) for jeg mener, at vi i et demokrati har al mulig grund til at skulle mene, at vores regering, som vi selv har haft indflydelse på sammensætningen af ved demokratiske valg (*HOST*) bør varetage det hverv - det er det, vi har valgt dem til og sat vores lid til. Det er alene - i mine øjne - en nutidig udgave af at rulle folk/emner i tjære og fjer, det er selvtægt på et "subtilt" plan...og jeg er ærligt talt vildt træt af det!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails