Monday, August 27, 2007

Æbler./Apples.

Jeg var nødt til hertil morgen at få høstet mine æbler inden vinden blæser dem alle ned. Æblesorten er Hvid astrakan (Jernæble) meget gammel svensk sort. Meget hårfør og frugtbar. God spisefrugt i august men jeg har tænkt mig at koge dem til mos og i fryseren. Senere kan jeg så lave grød eller marmelade alt efter behov. Æblesorten har været meget udbredt i Vestjylland i haver pga dens forholdsvis langsomme vækst. Denne herre har jeg i sin tid købt træet hos.
I went to my garden early this morning to pick the few apples the were on the one of my trees. It was necesarry because of the wind. The sort is "Hvid astrakan" (Ironapple) a very old swedish sort. It is very frutti and resistent for cold winters. You can eat it in august but I prefer to make jam instead. The applesort was that kind of tree you normally find in the West Jylland gardens because of the slowly growing. I have bought the trees from this man.

Når der nu snakkes æbler så er jeg ved at strikke en lille jakke med samme navn. Den er fra bogen "Hønsefødder og gulerødder" skrevet af Annette Danielsen for Marianne Isager. Jeg strikker jakken i et 6 trådet strømpegarn en ensfarvet og en flerfarvet. Det sjove ved denne model, man starter på kraven og strikker nedad.
When we are talking apples. I am knitting a jacket by the same name. It is from the book "Hønsefødder og gulerødder" written by Annette Danielsen made for Marianne Isager. I knitted in 6 tr sock yarn a uni color and a multicolor. The funny with this model is you start by the collar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails